top
logo

UCZNIOWIE

Projekty edukacyjne

Bajka terapeutyczna I

„Szczęście czyli o tym jak dobrze mieć bliskich”

Jest to opowiadanie o najszczęśliwszych chwilach w życiu. Dzieci opowiadały, że był  to Sylwester, inne, że urodziny a jeszcze inni, że pierwsza jazda konno. Tak naprawdę to największym szczęściem jest mieć kogoś bliskiego.

 „Zielona Złość”

Nie pozbędziemy się złości z naszego życia. Nie możemy również oczekiwać od dzieci że by jej nie okazywały. Najlepiej to nauczyć się z nią radzić. Dzięki bajce „Wielka Zielona Złość”, dzieci poznały bohatera, który dowiaduje się co działo się w jego ciele, podczas ataku złości. Dzięki temu dziecko poznaje mechanizmy funkcjonowania tak silnych emocji i może właściwie identyfikować objawy psychosomatyczne np. ból głowy, wypieki itp.

Bajka terapeutyczna XII

„Historia o aniołku i bożonarodzeniowej gwiazdce”

Jest to historia o małym aniołku, który był zawsze wesoły, bawił się z wszystkimi, anioły w niebie go lubiły. Kilka dni przed świętami mały aniołek dowiedział się, że bożonarodzeniowa gwiazdka obraziła się na ludzi, gdyż oni ciągle narzekają, są dla siebie niemili i kłócą się. Aniołek postanowił odnaleźć gwiazdkę, przecież dzieci czekają cały rok na te najpiękniejsze święta. Udało mu się. Ta historia o aniołku nie kończy się wcale, ciągle chodzi on po chmurach i co roku przypomina ludziom żeby pamiętali o miłości, radości i szacunku. 

Lucyna Szot

Bajka terapeutyczna XI

Wszyscy zasługujemy na szacunek.

Problem: oswojenia dziecka z innością – bieda

Celem zajęć było pokazanie, że człowiek biedny nie znaczy gorszy, a także uwrażliwienie na drugiego człowieka oraz ukazanie, że należy zawsze wyciągnąć pomocną dłoń do drugiego człowieka.

Czytaliśmy opowiadanie pod tytułem „Dzień dziecka”. Po omówieniu przeczytanego tekstu, dzieci  narysowały swoją ulubioną zabawkę i wkleiły do worka z prezentami na którym widniał napis TO DLA HANI.

Omawiamy wykonaną pracę, zaznaczając, że trzeba rozejrzeć się wokół, może ktoś potrzebuje naszej pomocy, naszego wsparcia. Czasem trzeba tak niewiele, by ktoś poczuł się dobrze wokół nas. 

Zdjęcia

Savoir-vivre dla dzieci

Bardzo dobrze wiemy, że przytrzymanie dzieci w ryzach bon tonu bywa trudne. Na szczęście nie chodzi o to, by unieszczęśliwiać je krępującym gorsetem dobrych manier i żądać, by były ułożone niczym francuskie pieski.

Ważne jest po prostu, by umiały się zachować nie tylko idąc w gości, ale i na co dzień. By odnosiły się do innych uprzejmie, z życzliwością i szacunkiem, a swą swobodą nie krępowały otoczenia.

Pamiętajmy: bycie uprzejmym nic nie kosztuje, a sprawia, że wszystkim żyje się lepiej, milej i bardziej radośnie.

Siedem podstawowych zasad  savoir-vivre:

UŚMIECH,  UPRZEJMOŚĆ, ŻYCZLIWOŚĆ,  PUNKTUALNOŚĆ,  DYSKRECJA,  LOJALNOŚĆ,  GRZECZNOŚĆ

Bajka terapeutyczna X

W miesiącu  październiku zajęcia prowadzono w oparciu o następujące bajki terapeutyczne:

1.  O. Nossalski, „Czy balonik to mój bliźni” problem tu poruszony to oswojenie dziecka z innością – otyłość. Celem tych zajęć było otwartość na innego człowieka, prawo do akceptacji i tolerancji, ukazanie, że inności nie należy się wstydzić.

2. Tekst literacki I. Landau, „No to co” w którym problemem był lęk przed odrzuceniem z powodu inności – niepełnosprawność, wózek inwalidzki. Głównym celem tych zajęć było uwrażliwienie na drugiego człowieka, uwrażliwienie na problemy osoby niepełnosprawnej, nabycie umiejętności współżycia z osobami niepełnosprawnymi.

Spotkania przebiegały w przyjaznej atmosferze. Dzieci uważnie słuchały bajek, żywo reagując na tekst i aktywnie uczestnicząc w rozmowach dotyczących poruszanych w nich tematów. Chętnie brały udział w zabawach i wykonywały prace plastyczne. Poprzez identyfikację z bohaterami bajek dzieciaki kształtowały w sobie postawy empatii, asertywności i samoakceptacji oraz poznawały pożądane sposoby wyrażania różnych emocji. 

Zdjęcia

Bajka terapeutyczna IX

W miesiącu wrześniu do realizacji zajęć posłużyły następujące opowiadania terapeutyczne:

Bajka terapeutyczna pt. „Stracholubek”  może być zastosowana w sytuacji  gdy dziecko czegoś się boi. Bardzo często jest to lęk przed przyborami gimnastycznymi, przed występem przed odpowiedzią przy tablicy. Bajka może pomóc im zrozumieć, że ten strach jest wytworem wyobraźni. Dzieci biorące udział w zajęciach za pomocą  rysunków,  pokazali swoje „stracholubki” i opowiedzieli czego się boją np. pająka, duchów, postaci z gier, bajek.

Bajka psychoedukacyjna o małym żółwiku. Treść tej bajki można wykorzystać w sytuacji odrzucenia dziecka przez grupę lub wyśmiewania czy przezywania. W każdej klasie znajdzie się przynajmniej jedno takie dziecko. Dziecko prześladowane przez rówieśników, dziecko, które jest outsiderem.  Dzieci opowiadały dlaczego ktoś jest wyśmiewany, bo np. jest gruby, ma rude włosy, nie umie grać w piłkę, bo nie umie czytać. Uczestnicy na podsumowanie zajęć zaproponowali jak należy się zachować aby żadne dziecko nie czuło się gorsze.

Bajka psychoedukacyjna  o  „Księżniczce Alince i Rycerzu Witaminku” ma na celu skłonić dzieci do rozważań na temat  zdrowego odżywiania i zachowań służących zdrowiu. Uczestnicy zajęć zapoznali się z piramidą zdrowego odżywiania, dowiedzieli  się jakie witaminy i minerały kryją się w warzywach , owocach, mięsie, nabiale i ciemnym pieczywie. Następnie smakowali świeże warzywa: marchewka, papryka oraz owoce:  jabłko, nektarynka, gruszka. Podsumowaniem zajęć była zabawa „Na zakupach”.

Zdjęcia


bottom

Powered by Joomla!. Design by: themza joomla 2.5 theme  Valid XHTML and CSS.